11 december 2015

Retrobloggarnas julkalender - lucka 11


Nu öppnar vi lucka 11 i julkalendern och turen har kommit till mig att skriva några kloka rader. Och vad passar väl bättre än att skriva om tomtar? För ska jag erkänna så finns det kartongvis med gamla tomtar här hemma, mycket har jag sparat från förr, men många har också följt med hem från loppis. Det går bara inte att ignorera en söt gammal tomte på ett loppisbord. Tro mig, jag har försökt och det är helt omöjligt! Så jag köper och köper och skulle lätt kunna skriva världens längsta blogginlägg om tomtar...
Men nu tänkte jag så här, att för att inte trötta ut er alldeles så nöjer jag mig med att presentera mina absoluta favoriter.


Först ut är detta bedårande plasttomtepar som jag fick av min farmor då jag var liten. På senare år har jag även kompletterat med nissarna i bakgrunden, men dessa två har hängt med längst.


De här lilla trätomten är också en kompis från min barndom. Minns inte när jag fick den, men kommer ihåg att dess givna plats var på nattygsbordet vid sängen.


Den här söta piprensartomten räddade jag från kartongmörkret hos mina föräldrar för ett par år sedan. Mamma tar inte fram så mycket tomtar, och när tom min favorittomte fick ligga kvar i kartongen var det dags att den fick ett andra liv hos mig bestämde jag! 


Den har funnits med så länge som jag minns, och tittar man på gamla foton så dyker han upp lite här och var. Som här, jag och morfar beundrar mitt nya ritblock, och tomten hittar ni i bokhyllan.


Här en jul ett par år senare.
Tomten kommer på besök och min piprensartomte ser man i bakgrunden.
Syrran har redan fått en klapp, men jag är tydligen tveksam till om jag gjort mig förtjänt av några klappar och bestämt mig för att muta tomten med godis i sista stund. Funkade förmodligen!




2 kommentarer:

  1. Härligt inlägg! Kul med de gamla bilderna, alltid kul med gamla foton!

    SvaraRadera
  2. Mysigt och kul inlägg! Gillade piprensartomten som såg snäll ut. Det gör inte alla gamla tomtar.Och numera har många tomtar inget ansikte utan bara luva och skägg.Så roligt att ha fina julfoto från förr.

    SvaraRadera